TCP/IP är internet och Internet är TCP/IP. Och WWW, förstås.
Begreppet TCP/IP är väl knappast, som "webben", spritt till lastbilschaufförer
och bartendrar, men är i branschen lika känt som "PC" och "grafikkort".
Fast hur känt är TCP/IP till sin funktion och inre mekanismer?
Och hur pass väl känner just du till varför det kommer en
ny version av IP, IPv6, och vad den tillför? Fler nätverksadresser
visst, men det är bara början.
Vi börjar dock från början, med det väl utprovade
IP4, som i kombination med kollegan TCP sköter det mesta av trafiken
på Internet idag.
Orsakerna till TCP/IPs genomslag var protokollsvitens flexibilitet
och förmåga att sköta trafiken för såväl
lokala nät (LAN) som långdistanskommunikation (WAN). IP (Internet
Protocol) syftar just på möjligheten att koppla ihop olika nät,
och det var just för det ändamålet som det amerikanska
försvaret under 70-talet tog fram protokollen.
IP-protokollen, som är betydligt fler än TCP och IP, omfattar
OSI-modellens nätnivå upp till applikationsnivå, där
vi hittar de välkända verktygen FTP, Telnet, SMTP, SNMP och NFS.
Protokollen talar emellertid inget om de lägre nivåerna, förutom
att protokollen ARP och RARP ska kunna översätta fysiska nätadresser
till logiska (till exempel Ethernet till IP-adresser). ARP och RARP är
för övrigt något av nyckeln till IP-protokollens flexibilitet.
De möjliggör nämligen att sändande noder aldrig behöver
hålla reda på fysiska nätverksadresser (som Ethernet-adresser)
hos mottagaren. Istället finns alltid en översättning mellan
IP- och fysisk adress lagrat på en ansvarig server.
IP utan förbindelser
IP-protokollet utgör kärnan i Internetprotokollen. IP ansvarar
för att förbindelselöst (connectionless) skicka datapaket
över nätet. Förbindelselöst innebär att ingen
garanti finns för att paketen kommer fram som det ska. IP-paket routas
(skickas mellan nät) helt oberoende av varandra. Paket med samma destination
kan därför komma att ta olika vägar och följaktligen
komma fram i fel ordning. Därför ingår ordningsnummer i
pakethuvudet. Ett fält kallat TTL (Time To Live - tid att leva) styr
hur många gånger ett paket får routas innan det ska betraktas
som borttappat. För Netware är detta värde alltid 16.
ICMP är invävt i IP
Invävt i IP ligger protokollet ICMP (Internet Control Message
Protocol) som ansvarar för att skicka meddelanden om flödeskontroll,
felrapportering och annan nätverksinformation. ICMP-data kapslas in
i ett IP-huvud och kan exempelvis tala om att en mottagare inte hinner
bearbeta inkommande paket eller att en viss destination inte går
att nå.
TCP (Transmission Control Protocol) kallas transportprotokollet i en
IP-stack och det är det protokollet som säkerställer en
stabil och felfri förbindelse mellan sändande och mottagande
nod. Det är på TCP-nivån som IP-paket sätts ihop
i rätt ordning och som checksummorna kontrolleras. TCP leverar data
till applikationsnivån via portnummer (det är samma nummer som
ibland förekommer i webbsammanhang: www.server.com:80 innebär
port 80) och det är på TCP som alla övriga IP-verktyg vilar,
inklusive FTP, Telnet, SMTP-e-post och så vidare.
Fast egentligen är det inte bara på TCP de vilar, för
i många sammanhang används istället ett transportprotokoll
som skulle kunnat heta TCP Light men istället kallas UDP, User Datagram
Protocol. UDP är mycket enklare och även förbindelselöst
liksom IP. Det är därför också snabbare och används
främst när små mängder data ska skickas. Då
är TCP-huvudet för stort i förhållande till del felkontroller
som egentligen behövs.
Det gäller att inte bli portad
Begreppet portar förtjänar också en förklaring,
särskilt eftersom port nummer 80 blivit en sådan kändis
i och med World Wide Web. Portar är ett sätt för olika processor
på en dator att kunna dela på en IP-adress.
Följaktligen äger porthanteringen rum på transportnivån,
det vill säga i TCP- eller UDP-protokollet. Principen är väldigt
enkel. Om flera processorer (program) på datorn behöver kommunicera,
exempelvis webbläsaren och e-postprogrammet, skulle det uppstå
problem om de inte kunde skilja sin trafik åt. Därför finns
portar. Portarna har nummer från 0 och uppåt. 80 används
för HTTP (webbtrafik), 20 för FTP, 1023 för TCP, och så
vidare. (Se skiss nedan). I Novells Netware motsvaras TCP/IP ganska precis
av IPX/SPX. Novell utgick i viss mån från TCP/IP och optimerade
nätskiktet (IP) för IEEE 802.3 och bytte ut namnet till IPX för
Internetwork Packet Exchange. De definierade även det viktiga protokollet
SAP (Service Advertisement Protocol) som låter servrar skicka ut
information om vilka tjänster de kan tillhandahålla på
nätet.
I det ser vi en pragmatisk inriktning mot lokala nät (det skulle
inte vara så lämpligt om alla servrar i globala nät automatiskt
skickade ut information till alla...), och mycket riktigt är det Netware
som hittills varit marknadsledande i lokala nät, åtminstone
för PC.
I långt högre grad än TCP/IP är Netware ett nätoperativsystem,
som Microsofts Lan Manager, det vill säga det tillhandahåller
en helhetsmiljö. I grunden finns en noggrann uppdelning mellan klienter
och servrar, vilket skiljer Netware från IP-protokollen, som över
huvud taget inte skiljer på olika noder.
Likt och olikt i Netware
Liksom IP garanterar inte IPX överföring, utan är förbindelselöst.
Feldetektering och -korrigering överlämnas åt övre
skikt - läs SPX. Liksom IP kan IPX-paket routas till andra nät.
En viktig skillnad är dock att IPX-adresser refererar till hela nätsegment
och inte enskilda noder. För att få ett paket till rätt
mottagare krävs alltså den fysiska adressen - något som
underlättar för den systemansvarige. Det försvårar
emellertid för den avlägset belägna avsändaren som
måste befatta sig med fysiska adresser, som i sin tur dessutom kan
förändras, till exempel vid byte av nätverksadapter. TCP-motsvarigheten
SPX (Sequenced Packet Exchange Protocol) fungerar i stort sett som TCP,
fast är betydligt enklare.
Medan det i IP-miljön alltid förekommer ett explicit transportprotokoll
i form av TCP eller UDP, förbigås ofta SPX i Netware. Istället
används protokoll på högre nivå som NCP (Netware
Core Protocol). Anledningen är att SPX helt enkelt inte är "värt"
det extra besväret varför tillämpningar hellre väljer
det mer kapabla NCP liksom det i IP-miljön skulle nöjt sig med
SPX.
Ett sista Netware-protokoll värt att nämna är BMP (Burst
Mode Protocol) som liksom NCP kan ta vid direkt ovanför IPX. Syftet
med BMP är helt enkelt att snabba upp NCP genom att protokollet kan
skicka upp till 64 kilobyte i en enda sändning.
Också värt att nämna är att dagens version av
Netware även hanterar TCP/IP. Det är till och med så att
Novell övergett IPX/SPX. Protokollen används dock på enormt
många persondatorer runt om i världen.
Netware för lokala nät
Om vi sammanfattar de tekniska skillnaderna mellan TCP/IP och IPX/SPX
finner vi att Netwares variant är är bättre anpassat för
lokala nät. IP-gruppen har sin styrka i nät-till-nät-kommunikationen
och när det gäller att flexibelt kunna dela resurser. I Netware
är skillnaden mellan servrar och icke-servrar tydligare. Servrarna
distribuerar också information om sina tjänster automatiskt
(med SAP). IP kräver alltså på gott och ont mer manuell
hantering.
Som kommentar till ovanstående teoretiska resonemang kan man
konstatera att det inte är några problem att ha både IP-
och IPX-stack samtidigt i sin PC. Därtill att de olika problemen för
lokal TCP/IP-användning sedan långt tillbaka funnit sin lösning.
De problem som finns är att IP-adresserna tar slut och att en bättre
routingarkitektur på det stora hela måste till.
Bättre prestanda med V6:a
De stora nackdelarna med dagens IP, version 4, ligger dels i att adressfältet
är för kort och dels i att protokollet inte alls är gjort
för den nya typ av kommunikation som förekommer på Internet
redan idag, det vill säga multimediaöverföringar, finansiella
transaktioner och tunga client/server-tillämpningar.
Därför efterfrågade Internetorganet IETF redan 1992
förslag till nästa generationens IP - IPng. IPng blev sedermera
till IPv6 och härbärgerade nyheter inom följande fyra viktiga
områden:
- bättre adressering.
- snabbare och mer flexibel routning.
- säkerhet.
- resursallokering, QoS.
Dagens IP-adresser är 32 bitar långa (brukar delas upp i
fyra 8-bitarstal som skrivs med punkter emellan, exempelvis 192.53.43.2).
Det räcker till drygt fyra miljarder olika adresser och de håller
på att ta slut. IPv6 har ett 128 bitar långt adressfält,
vilket som jämförelse räcker till över 600 miljoner
miljarder adresser per kvadratmillimeter på hela jordens yta...
Fördelen med ett sådant stort adressutrymme är inte
bara att adressen garanterat räcker till, utan även att de kan
fördelas och organiseras utan att man behöver "snåla".
IPv6 har även funktioner för dynamisk tilldelning av adresser.
Den effektivare routningen är inte egentligen en del av IPv6,
utan en följd av att pakethuvudet förenklats. Istället finns
möjlighet att lägga extra routerinformation mellan det ordinarie
pakethuvudet och transportprotokollets (TCP/UDP) huvud och data. På
så sätt kan ett IPv6-paket snabbt slussas förbi routrar
som inte har med paketets precisa slutdestination att göra.
Mellan IP- och TCP-huvudet ligger även säkerhets- och autenticeringsinformation,
något som över huvud taget inte fanns i IPv4. IPv6 specificerar
över huvud taget inte hur säkerheten/autenticeringen ska lösas,
utan tillhandahåller bara ett utrymme för den extra information
som måste transporteras.
Sist men sannerligen inte minst: resursallokering, det som ATM kallas
QoS, Quality of Service, och som ATM-anhängarna anger som en av de
viktigaste funktionerna. I IPv6 kan ett paket märkas så att
det tillhör ett viss trafikflöde. Därigenom kan routrar
och andra enheter längs en förbindelse ge paketet specialbehandling
så att, exempelvis, en videouppspelning över nätet inte
avbryts eller blir hackig.
IP version 6 lovar alltså en hel del, men det dröjer innan
vi är där helt och hållet. Routrar, servrar och arbetsstationer
måste uppgraderas och naturligtvis krävs det att hela kedjan
klarar IPv6 innan alla finesser fungerar som de ska. Några funktioner
kommer dock att smyga sig på eftersom IPv6 i grunden är bakåtkompatibelt
med IPv4.'
Ordlista
(R)ARP - (Reverse) Adress Resolution Protocol, används för
att översätta en IP-adress till en MAC-adress (eller tvärtom).
På adressen cio.cisco.com/univercd/data/doc/cintrnet/ita.htm hittar du ordförklaringar (på engelska) för de flesta begrepp och förkortningar som har med nätverk att göra. |
[Tillbaka till PC Worlds artikelindex] |
Senast ändrad: 97-10-09 20:40:20 |